Sekkepipe


Øving hos Bergen Pipe Band
april 22, 2010, 2:57 pm
Filed under: Øvingshverdag | Stikkord: , , , , , , ,

Vi er en ganske sosial gjeng, vi sekkepipe- og trommespillerne i Bergen Pipe Band. Det er alltid hyggelig på øving, god stemning og folk er svært lærelystne. Det er vanligvis en god del snakk involvert også, og det hender en gang iblant at noen virkelig slår på stortrommen *humre* og bringer kaker eller muffins, så har vi noe som går med sladder og god musikk.

Som jeg skrev i forrige innlegg hadde jeg tenkt å kjøre hardt fremover når jeg nå styrer øvingene, og det gjorde jeg også på tirsdagens øving. No small talk, baby! Og defo ingen kake. 😦 Vi fikk bare gått igjennom to sanger, men om vi terpet og rettet og repeterte! Og man merker forskjell på før-repetisjon-av-de-to-taktene-på-slutten-av-første-del-av-Green-Hills og etter-repetisjon-av-de-to-taktene-på-slutten-av-første-del-av-Green-Hills. For eksempel. For selv om man har spilt en låt siden man først begynte å spille, gjerne for mange år siden, finnes det alltids problemområder som man kanskje aldri fikk helt til i utgangspunktet, eller bare feil man har øvd inn, og aldri engang innså mann hadde. Disse er utrolig viktig å få luket bort, da det er disse små tingene som avgjør om et band høres bra ut eller ikke.

Det er også full kjør på selve sekkepipen nå fremover, og det å bygge opp utholdenheten er førsteprioritet. Mange innser ikke hvor hardt det er (skal være — noen jukser.) å spille sekkepipen, og hvor stor konsentrasjon som kreves for å kunne holde rytmen, slik trommene gjør. Ser du en sekkepipespillende person som er rød i toppen og svetter bøtter, er det en grunn for det. Det er hardt. Og er det ikke hardt, er det feil. Neida, men personlig synes jeg man alltid skal prøve å komme seg enda et nivå høyere mtp reeds og vanskelighet. Dumt å være tilfreds med stadiet man er på når man kan komme så mye lenger! Og dette må jeg personlig jobbe mye mer med. Jeg har konsentrert meg så mye om band-greier, at jeg faktisk ikke har avansert så mye i min personlige spilling. Så det kommer jeg nok til å prioritere, sammen med mannen, mer nå etterhvert. 🙂

Jeg, for min del, tror at Bergen Pipe Band kommer til å rocke 17.mai-toget til nye høyder. Og jeg er virkelig stolt over å være del av en gruppe som denne.

2 kommentarer so far
Legg igjen en kommentar

Høres bra ut! Sånn terping er nok alfa og omega. Teknikken er viktig, uten den kan det låte rimelig slomsete. Puh, jeg minnes mine dager med practice chanteren… men det samme gjelder jo trommingen, jeg øver stadig på de samme, gamle tingene for å forbedre det jeg gjør.

lykke til videre, det blir nok flott i 17. mai-toget! Det ser dårlig ut med tur over for min del. Alt dette rotet med fly… også har jeg familie som veldig gjerne vil ha oss på besøk et annet sted på Vestlandet. 🙂

Kommentar av Lothiane

Herlig med et band med mye energi og tiltakslyst!

Kommentar av frubjoerk




Legg igjen en kommentar

